Thursday 17 November 2016

Pejuang Bahasa


(Tertarik dengan tajuk sebuah blog yang bertajuk "Saya Pejuang Bahasa". Ia membuat saya berfikir)


Dengan mata pena
Ditulis nya
Dengan sentuhan di gadget yang canggih buatan nya
Atau taip di blog sahaja

Adakah berkesan
Apabila yang di tuliskan
Yang nak disampaikan
Hanya cerita remeh harian

Mereka yang berupaya
Ada portal berita
Elok untuk perkembangkan budaya bangsa
Tetapi banyak cerca mencerca yang ada

Aku di tahap orang biasa
Cakap pun caca marba
Tulisan pun malu nak dibaca
Aku tak ngaku pejuang bahasa

Bahasa jiwa bangsa
Yang selalu diulang kata
Saja nak mententeramkan rasa
Mampu menyanyi saja

Mengapa cerdik pandai tak banyak menulis
Tentang ilmu dan saintifik knowledge
Yang dapat mengangkat kehidupan persis
Masyarakat maju tamadun tingginya banyak di publish.

Kita, novel cinta memanglah berlambak
Bagi melayan hati yang bekecamuk semak
Buku sastera dah lama dicampak
Nun di belakang rak

Yang ada banyak tersusun
Buku doa cara memohon ampun
Itu yang orang kita mampu tulis pun
Atau cerita murah kartun

Lihat lah orang barat
Dengan tamaddun masyarakat
Berilmu dan bersemangat
Tentulah bahasanya hebat

Kita ambil iktibar dari mereka
Dimana mana pun suka membaca
Bukan novel cinta sahaja
Tetapi segala ilmu mahu diteroka

Bagi mereka yang terlibat
Pejuang bahasa yang bersemangat
Tuju lah ke arah matlamat
Menjadikan bahasa kita juga hebat

Syabas saya serukan
Teruskan dengan penulisan
Teruskan perjuangan
Agar bahasa kita pun mencapai keagungan.


- hmg



No comments:

Post a Comment