Sunday 13 November 2016

Baca Blog

( Terlintas di pemikiran adakah ia satu pembaziran masa.)

Saya suka baca blog
Walau pun baru bangun tidoq
Banyak article yang shiok shiok
Termasuk juga traveloque

Tetapi selalu minat ditarik
Oleh tulisan blog politik
Buat nadi kencang berdetik
Macam berlari naik bukit

Kalau ada darah tinggi
Elok hindari blog begini
Lemah jantung ke apa nanti
Takut terkejut tergolek mati

Aktiviti favorite orang sekarang
Baca blog muslihat terkarang
Setelah baca karang berang
Yang tak bersetuju asyik berperang

Banyak juga propaganda
Yang tak ada diada ada
Habis percaya yang simple mindanya
Tidak peduli semua fakta

Saya tak serius sedikit nakal
Buat bodoh dengar perihal
Kadang mengusik tapi tak kesal
Kekawan bertekak macam hilang akal

Kadang pula jadi lawak
Kepada saya dan juga awak
Dalam serius mereka bertekak
Kita ketawa terbahak bahak

Ada juga saya tonton
Video politik yang ada bertimbun
Perkara yang sama sepanjang tahun
Bagi saya tak ada isu pun

Saja saja seronok membaca
Bukanlah pula buang masa
Ada juga kebaikannya
Jadi tidaklah blur sahaja

Elok juga ambil tahu
Kerana sekarang ni banyak hantu
Ada penyangak dan penipu
Ready nak ambush yang keliru

Biar kita buat kesimpulan
Baca blog jangan keterlaluan
Take it with a grain of salt kata panduan
Hati tenang hidup pun aman.


- hmg


No comments:

Post a Comment